Deze tekst gaat over het onderwerp Dax. Collectieve onderhandelingspartijen winnen tot het einde van het jaar lucht: Lufthansa blijft met de vakbonden worstelen om spaarbijdragen in de coronacrisis. Een kortlopende overeenkomst met de piloten moet nu meer ruimte bieden. Lufthansa en zijn piloten van de vakbond Vereinigung Cockpit (VC) hebben overeenstemming bereikt over een noodplan voor de korte termijn. Operationele ontslagen zijn op zijn vroegst in het tweede kwartaal van volgend jaar mogelijk, maakte het bedrijf woensdag in Frankfurt bekend. Lufthansa verlaagt zijn aanvullingen voor werktijdverkorting en subsidies voor bedrijfspensioenen. Ook een reeds overeengekomen tariefverhoging wordt uitgesteld tot komend jaar.

Met de deal geven de partijen bij het onderhandelingsakkoord zichzelf tot het einde van het jaar de tijd om te onderhandelen over verdere bezuinigingen om de coronacrisis op lange termijn het hoofd te bieden. Lufthansa eist besparingen van minimaal 20 procent op personeelskosten om ontslagen om operationele redenen te kunnen voorkomen. Overeenkomstige onderhandelingen bleven de afgelopen weken zonder resultaat. Binnen de VC waren er conflicten tussen de tariefcommissie, de raad van bestuur en piloten van andere Lufthansa-groepsmaatschappijen, die alleen met behulp van mediation waren opgelost. VC-president Markus Wahl had in de tussentijd kritiek op de dreigementen met ontslag van het bestuur. De piloten staan ​​klaar om een ​​merkbare bijdrage te leveren aan het aan boord houden van de gehele cockpitstaf. Het recent opgerichte platform “Ocean”, waarmee Lufthansa het steeds belangrijker wordende vrijetijdsverkeer vanuit haar hubs in Frankfurt en München wil organiseren, blijft een belangrijk twistpunt. De VC wil zoveel mogelijk voorkomen dat daar pilots met lagere tarieven worden ingezet. Lufthansa beloofde geen buitenstaanders in dienst te nemen en wil piloten van SunExpress Duitsland en de Duitse tak van Brussels Airlines daar inzetten.

De Lufthansa Group, met ongeveer 138.000 werknemers wereldwijd, heeft zijn wereldwijde overschot aan personeel op ongeveer 22.000 voltijdbanen geschat na de corona-crisis, waarvan ongeveer 11.000 in Duitsland. Op middellange termijn verwacht de groep een vloot die met 100 jets zal worden verminderd. Voor de stewardessen heeft hun vakbond Ufo een spaarovereenkomst getekend, waarvan de omvang ongeveer 2.600 banen moet opleveren. Aan de andere kant heeft Lufthansa de gesprekken met de vakbond Verdi over grondpersoneel afgebroken omdat zij de aangeboden kostenbesparende maatregelen niet voldoende achtte. © dpa

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *